top of page

3x UNIEK

1] OVERVIEW

De leerlingen krijgen info over wereldwijde consumptie en onze rol daarin.

We geven informatie, maar niet teveel want dat slaat dood. Beeldende infographics erbij.

We gebruiken een verhaallijn vanuit het perspectief van een astronaut die de wereld als geheel beziet en zo verbinden we mondiale oorzaken en gevolgen met elkaar.

 

2] ONDERZOEK en MAAK

Begeleide stappen naar verantwoorde consumptie 

De leerlingen onderzoeken wat mogelijke keuzes zijn voor bijvoorbeeld kleding. We laten ze hiermee oefenen, zodat er al bekendheid is met het nieuwe gedrag. Immers: onbekend maakt onbemind

Hierdoor daalt de psychologische drempel om feitelijk nieuw gedrag toe te passen. Bijvoorbeeld door Fairtrade merken te onderzoeken. Of door vegetarische recepten uit te proberen. Bijvoorbeeld door op google maps virtueel te lopen naar een kringloopwinkel. Of met het uitstippelen van een treinreis; Hoe gaat dat? En hoe ziet je vakantie er dan uit? 


3] HOE WIL JIJ LEVEN?

visie: De leerling ontdekt diepere overtuigingen.

De leerlingen gaan in groepsopdrachten nadenken over hun waarden; wat vinden ze belangrijk? Wat wegen ze af? Wat past bij hen & bij hun gewenste identiteit die zich mede hierdoor vormt? Dit afgewisseld met individuele opdrachtjes om hun mening te vormen, waarna ze in kleine veilige setting hun meningen gaan vergelijken binnen die groepscontext. Juist binnen deze leeftijdsgroep vindt dit proces plaats. Ook hierin zal de docent doseren hoelang en hoe diepgaand een discussie of opdracht kan zijn, afhankelijk van het opleidingsniveau.

 

Doen

Gebruik het pakket, geef het je persoonlijke invulling mee,

geef het door. Succes!

Tips, complimenten, klachten? AardeMeerwaarde@gmail.com.

 

Landelijke distributie NIEUWSBEGRIP.

Mede mogelijk gemaakt door TRIODOS Foundation.

Onbekend maakt onbemind.

bottom of page