top of page
Zoeken
  • Yvette Juch - Rodi Media

Kopen Zonder Kijken-stel ontwikkelt duurzame inspiratielessen voor leerlingen

HEILOO - “In Nieuwsblad Heiloo lazen we onlangs een artikel over vleesproductie in Nederland. We waren positief verrast. Heel goed dat er ook eens aandacht wordt besteed aan vleesconsumptie. Maar tegelijkertijd waren Ronald Schaap en Magda Rijs ook teleurgesteld. “Het valt ons op dat er voortdurend over duurzaamheid gesproken wordt, maar vaak veel te eenzijdig.” Te mondjesmaat gaat het in hun ogen in de mainstreammedia over eenvoudige leefstijlverbeteringen die direct het verschil maken voor een gezondere planeet. Duurzamere spullen kopen bijvoorbeeld. Met het inspiratielespakket ’Aarde Meerwaarde’ willen ze bewustzijn brengen in onder andere het consumptiegedrag van jongeren. De lesstof die de basisschoolleraar en grafisch ontwerper uit Heiloo samen hebben ontwikkeld is zo goed als klaar en kan ingezet worden voor leerlingen van het voortgezet onderwijs en VMBO.

Magda Rijs en Ronald Schaap met hun uit de bio industrie geredde kip Tina. (Foto: Aarde Meerwaarde)

 

Ronald: “Verhalen over duurzaamheid zijn nu vaak nog te eenzijdig. Ze kunnen veel meer ‘to the point’ worden gebracht. Geef mensen meer informatie waar ze zelf iets mee kunnen, inspireer consumenten zodat ze gemotiveerd raken het anders te gaan doen.” Voor het echtpaar was het een motivatie om zelf iets te ontwikkelen en met de Triodos Bank als hoofdsponsor en hun brede kennis vanuit hun achtergrond (bij de verborgen impact van Babette Porcelijn en ANMEC, Natuureducatie Amsterdam) zijn ze aan de slag gegaan.



Negatieve sfeer

Je kan wel vragen of mensen alsjeblieft hun stukje vlees willen laten lopen, maar de reacties daarop vallen vaak tegen. “Nou ik blijf lekker mijn biefstukje eten hoor, héééérlijk!” Magda: “Inderdaad we komen al heel gauw in een negatieve sfeer terecht als je mensen wil aansporen plantaardig te eten, zelfs al als ik vertel dat ik geen vlees eet, laat staan als ik mensen aanspoor. Meestal vertel ik alleen maar waarom ik het niet doe. Ik moet mezelf vaak verdedigen. Al snel wordt er ‘Maar jij rijdt toch ook auto?’ geroepen of is het tegenargument: ‘De oerwouden worden massaal gekapt voor jouw sojaburger!’ Opmerkingen waarbij wij denken: ‘Je moet eens weten hoeveel verschil het maakt als we afstappen van elke dag vlees op je bord. En het is zo makkelijk tegenwoordig met al die vleesvervangers kant en klaar in de supermarkt!’ Veel mensen hebben vaak geen idee hoeveel vervuilender vlees eten is. Ik voel me sinds ik de feiten beter ken beter geïnformeerd en daardoor goed uitgerust om de discussie aan te gaan, maar ik heb er niet altijd zin in …”


Maar jij rijdt toch ook auto?


Uit de discussie stappen

Met de ontwikkeling van dit lespakket over duurzaamheid proberen Magda en Ronald uit de discussie te stappen en hebben ze zich ten doel gesteld leerlingen in het voortgezet onderwijs en VMBO te inspireren meer uit eigen beweging in actie te komen voor een houdbaarder leven. Ronald: “Het is leuker om een smakelijk plantaardig recept te bereiden als je weet je hoeveel minder milieubelasting het geeft. Je weet dan waarvoor je het doet. Het voelt voor ons niet alsof we iets moeten laten.”

Ronald legt uit dat slechts 2% van de sojaopbrengst uit voormalige oerwouden voor menselijke consumptie wordt verbouwd. De rest is voor het vee. “Een slachtdier moet gemiddeld 1000 gram voer consumeren om 40 gram vlees te produceren. Niet echt efficiënt dus.”




Informatie in een oogopslag

Het onderwijspakket bevat veel infographics die in een oogopslag laten zien hoe vervuilend een bepaald product is, of hoe ‘oneerlijk’ iets is geproduceerd. Op een van de grafieken is bijvoorbeeld te zien hoe een hoodie wordt geproduceerd. Een hoodie van een populair merk kost bijvoorbeeld 100 euro in de winkel. Koop je die hoodie dan gaat slechts 2 euro van jouw geld naar de arbeider (meestal uit een derdewereldland) die de hoodie in elkaar heeft gestikt. Zou het veel uitmaken als die arbeider dan twee euro meer loon zou ontvangen, is

een vraag die je dan aan leerlingen kunt voorleggen.



Er wordt vaak gezegd dat er op de huidige manieren geproduceerd wordt ‘omdat de consument dat wil’. Dat vinden Magda en Ronald echt niet meer kunnen. “Wij willen het helemaal niet zo!” Magda en Ronald weten dat door kinderen te informeren onze Aarde niet meteen is gered. Maar een van hun grafieken laat wel zien dat wanneer het juiste aantal voortrekkers en trendsetters duurzame stappen zetten een kantelpunt bereikt kan worden. Hoe meer mensen duurzame producten kopen, hoe meer producenten hun producten zullen aanpassen op die behoefte, is hun overtuiging.

Meer te weten komen over de inspiratielessen? Neem gerust contact op via: aardemeerwaarde@gmail.com.


Bekende Heilooërs

De echte televisiekijker is het misschien al opgevallen: Magda Rijs en Ronald Schaap zijn bekende Heilooërs. Het samengestelde gezin deed twee jaar geleden mee aan het RTL programma ‘Kopen Zonder Kijken’. Samen met hun drie kinderen, hun katten en kippen wonen ze naar grote tevredenheid aan de Burenweg. Ronald is in het dagelijkse leven leraar aan de Van Reenenschool in Bergen en Magda Rijs heeft een eigen ontwerpbureau.


Meer informatie

Werk je in het onderwijs of voor een uitgeverij en wil meer te weten komen over de inspiratielessen? Neem gerust contact op met Magda en Ronald via: aardemeerwaarde@gmail.com.

Volg @Aardemeerwaarde ook op Instagram.


https://www.rodi.nl/heiloo/duurzaam/311596/omdat-de-consument-dit-wil-wij-willen-het-helemaal-niet-zo-

21 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page